torstai 10. heinäkuuta 2014

MONO MONO RECORDS: Estottoman garagerockin asialla


Kun jäljitin mainion Seekrets-yhtyeen vaiheita, tuli vastaan hyvinkin kiintoisaa garagerockia julkaissut Mono Mono Records. Jo teoriatasolla kaikki vaikutti lupaavalta: maltillinen julkaisutahti, luotettava tyylillinen linjanveto, formaatit seitsemän tuuman vinyyli sekä kasetti ja kiinnostavat yhtyeet. Ja uppista: muutaman mutkan kautta käpälässä on labelin koko tuotanto!

                                                                                                     


The Toxicsista oli viidakkorumpu paukuttanut häiriintyneen autotallipunkin ilosanomaa jo aiemmin. Livenä kuulemma hyvinkin arvaamattoman trion ulosanti oli odotetun alkukantaista. Neljän biisin kassulla ei tarttumapintaa liiemmin käteen anneta, liekö ollut tarkoituskaan. Toistaiseksi meikäläisen muistikirjoihin yhtye varustetaan merkinnällä ”seurataan tilanteen kehitystä”. Joko kolmikko hyytyy rimputtelemaan keskenään tai sitten joko skarppaamalla tai sitten viimeisetkin estot hylkäämällä saa aikaan jotain merkityksellisempää. Nyt energiataso tahtoo karata biisien ulkopuolelle.

Sen sijaan toisen kasettijulkaisun, Charm Bagsin Rock´n´Roll Spiritin edessä olen tyystin aseeton. Mimmitrio on aloitellut soittohommat jo muissa yhteyksissä, joten nyt ei tarvitse enää oppirahoja maksella muiden kuullen. Charm Bagsin viehätysvoima on siinä pyhässä yhteydessä, johon kuuluu naiivit popsävyt, mutkat suoristava soitto ja sopiviksi annoksiksi pilkottu räyhäkkyys. Seitsemään raitaan mahtuu sekä hellyyttäviä poppiksia että huimaa vauhtia kaahaavia garagepyrähdyksiä. Silti niitä voi arvottaa ihan itsenäisinä biiseinä eikä väkisin survoa omiin genrelokeroihinsa. Hillittömimmillään Charm Bagsissa on jotain samaa viehätysvoimaa kuin japanilaisten garagetyttöbändien estottomassa paukutuksessa. Naiivius ja aggressiivisuus eivät sulje ominaisuuksina toisiaan pois.


Nivaskan suurin suosikki taitaa silti olla First Timesin levy-yhtiölleen nimellään kumartava Mono Mono Ep. Combat Rock Industryn julkaisema debyytti-ep tuli mainioksi todistettua, mutta saman puulaakin pukkaama One Time Thing ehti solahtaa ohi. Mono Monon kuuleminen osoittaa missaamisen vakavaksi erehdykseksi. Yhtyeen riuska ote viittaa punkrockiin, mutta melodiataju on niin pistämätön, että kai tätä power popiksikin saa luvalla kuvailla. Biiseissä on noudatettu sitä hyvää periaatetta, että tutulta saa kuulostaa, kunhan ei suoraan mistään nyysi. Tai jää kiinni. Matsku on ensiluokkaisia ja popnörteillekin uskottavia sikäli, että yhtä hyvin nämä rallit olisi voitu julkaista koska tahansa viimeisen 35 vuoden aikana. Tärkeintä tässä on tietysti silti, kuinka hyvälle mielelle tätä kuuntelemalla tulee. Tämän hetken parasta kuuntelumusiikkia siis.



Itselle puhtaimmalta pöydältä sävelensä tarjoaa The Cattle Thieves. Jossain countryn, punkrockin ja crooner-estetiikan välimaastosta tallusteleva yhtye on ehkä liikaa Amerikkaa intensiivisimpään tehokuunteluun ja biisiorientoitunut lähtökohtani ehkä vähän hankaloittaa uljasta fiilistä maalaavan bändin diggailua. Totuuden nimissä en keksi bändistä kyllä yhtään mitään negatiivistakaan sanottavaa ja solistin miehekästä mahtailua voisi annostella jatkossa isommallakin kauhalla. Ralleista parhaiten tipahtaa vahvoja viboja Seedsin Pushin´ Too Hard -psykegarageklassikosta pyörittävä Laurel Canyon.

Olkaatten siis ystävällisiä ja valitkaa oman makunne mukaan näistä suosikkinne. Ei tarvitse pelkästään tukemisen vuoksi rahojaan sijoittaa, sillä näissä kaupoissa eniten voittaa kuulija. Yhteyttä Mono Monon ystävälliseen henkilökuntaan voi ottaa vaikka täältä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti