Nykypäivänä hyviä musadokkareita
tehdään siihen tahtiin, että satunnaisen laiskasti sceneä
seuraavalta jää väliin takuuvarmasti vaikka mitä
mielenkiintoista. Kotimaiseen black metalliin pureutuva Loputon Gehennan liekki oli sen sijaan sen verran kutkuttava tapaus, että se
piti hankkia lapaseen hetimiten dvd:lle ilmestyttyään. Ja olihan se. Semmoinen... ajatuksia
herättävä. Aikoinaan musiikinlajiin kovasti tykästyneenä ja
siitä tiettyjen 90-luvun tapahtumien myötä aatteellisesti
vieraantuneena se kiinnosti sekä katsauksena menneisyyteen että
nykyisyyteen.
Jos Sami Kettusen ohjaamaa dokumenttia
tarkastelee matkana suomalaisen black metallin sielunmaisemaan, sen
parempaa katsausta siihen ei voi juurikaan saada. Puhuvat päät
saavat oikeaoppisesti horista mitä sylki suuhun tuo, mutta kaikilla
musiikinlajin sanoma on yhtenäinen. Kaiken on lähdettävä
satanismista. Black metal vetää puoleensa musiikkia filosofisesti
tutkailevia ajattelijoita, mutta myös pelkkiä latvakakkosia sekä
poliittisia opportunisteja, jotka käyttävät pahuuteen
profiloitunutta musiikkia keppihevosenaan ihan muihin pyrkimyksiin.
Mutta kun takakansitekstissä luvataan
dokumentin olevan myös johdatus suomalaisen black metallin
historiaan, niin silloin on pakko älähtää. Genren kehityskulkua
ei valoteta millään tavalla, musiikki itsessään jää taka-alalle
eikä esimerkiksi alan merkkiteoksista hiiskuta sanallakaan. Impaled
Nazarenen poissaolo on raskauttavin ongelma, mutta alkuvuosilta
puuttuvat myös Archgoatin ja Black Crucifixionin kaltaiset
itsestäänselvyydet. Nykytekijöistä huomio kiinnittyy ainakin
puoleentusinaan puuttuvaan olennaiseen nimeen. Ensimmäisen aallon
tekijöistä mukana on vain Beherit ja senkin alkutaival käydään
läpi hetkessä. Tämä ei toki olisi ongelma, jos dokkarin olisi
tarkoitus olla vain musiikinlajiin esittely yleisemmällä tasolla.
Keskustelua herättää varmasti se,
mitä sankarit Loputtomassa Gehennan liekissä oikein suustaan
päästelevät. Jo trailerissa hilpeyttä on herättänyt
kännipäissään kärisevä Azazelin Miikka, jonka jutut ovat samaa
tasoa toki selvinkin päin. Silti komiikan absurdeimmalle tasolle
noustaan, kun suomalaisessa hyvinvointivaltiossa kasvanut Goatmoonin
Jaakko sylkee juutalaisvihaansa. Inspiraatiota tälle on jouduttu
hakemaan jostain ihan muualta kuin nykymaailmasta.
Minusta dokumentin tärkein tehtävä
on juuri black metalliin vihkiytyneiden ihmisten mielenmaiseman
avaaminen. Jotkut pystyvät siihen paremmin, toiset heikommin. Paras
kiteytys black metallista on Satanic Warmasterin Laurin määrittely,
että mustan metallin olla kaikkea yhteiskunnan vierastamaa ja jopa
pelkäämää ajattelua ja toimintaa. Sen pitää edustaa vaaraa ja
pahuutta. Mutta niin kuin kaikessa poliittisuuteen viittaavassa
toiminnassa, meitä on moneen junanvaunuun. Päissään hautausmailla
tehty ilkivalta ei suoranaisesti ole vihaa kristinuskoa vastaan, vaan
jälkikäteen paremmin päin selitettyä kännihölmöilyä.
Alan ihmisten viha poliittisia
vastustajia eli punkkareita kohtaan näyttäytyy dokumentin valossa
paradoksaaliselta. Kun kuuntelee Barathrumin Jannen muisteloita
hupsuimmista sattumuksista, niin kaiken sekoilun keskeltä paistaa
läpi ilkikurinen anarkismi, halu herättää kaaosta. Ei tavattoman
vieras ajatus punkin toimintatavoille. Yhteistä on myös selkeästi
ilmaistu halu pysytellä yhteiskunnan ulkopuolella ja olla
mukautumatta sen sääntöihin. Mutta aatteen häilyväisyydestä
kertoo, että inhosta kristinuskoa kohtaan syntyneen musiikin
edustajat ovat valmiita tarvittaessa liitymään kristittyjen
joukkoon taistelussa islamia vastaan. Että aika halvalla meni sekin
aate. Ja juuri islamia vihatessaan satanistit jakavat saman
vihollisen esimerkiksi sisäministeriön ja suojelupoliisin kanssa.
Eli se siitä yhteiskunnan ulkopuolella olemisesta.
Tällainen kukkahattusetä myös
ihmettelee missä black metallin kehityskulun vaiheessa
kansallissosialismi astui mukaan, kun se ei siihen alkuvuosina
kuulunut. (Niin, se edustaa sitä tavallista ihmistä shokeeraavaa
ajattelua, mutta black metallin ajatusmaailman se on lisätty
tarkoitushakuisesti jälkeenpäin. Ja voiko tämän logiikan mukaan
black metalliin yhdistää mitä tahansa aatetta, kunhan se järkyttää
tavallista pulliaista?) Mutta lopultakin dokumentin suurin ansio on
muistuttaa mistä rock'n'rollissa on laajemmin kyse:
ulkopuolisuudesta.
Rock ei voi olla uskottavaa jos se on sidoksissa
vallitsevan yhteiskunnan normeihin. Valtion rahallinen tuki, avoin
poliittinen toiminta, hyväntekeväisyyskonsertit, rockartistien
palkitseminen gaaloissa ja koko kansan hyväksyminen ovat
huolestuttavia ilmiöitä jos puhutaan rockin perimmäisestä
olemuksesta. Rockmusiikki kaikissa muodoissaan on vahvinta silloin,
kun se tarjoaa oman maailmansa normiyhteiskunnan ulkopuolella
välittämättä sen säännöistä. Siksi se on parasta mitä
sosiaalisesti rajoittuneet ja muut päähänpotkitut voivat
harrastaa. Loputon Gehennan liekki osoittaa, ettei black metal ole
pelkästään maailmankatsomus, vaan se on myös rock'n'rollin syvin
ydin. Rockin tarkoitus on säikyttää vanhempia ja black metal on
vielä niitä harvoja keinoja tehdä sitä.
Alla linkit vielä kahteen suomalaisen black metallin ensimmäisen aallon puhutuimpaan keikkaan. Beherit Joensuun Karjalantalolla helmikuussa 1992 (sianpääperformanssi alkaa ajassa 21:55) sekä Impaled Nazarene Hämeenlinnan Giants Of Rockissa saman vuoden heinäkuussa.
Erittäin kiinnostava katsaus ko. pätkästä!
VastaaPoista